Binnenkort wil ik (beginner) graag een digitale piano aanschaffen.
Het aanbod is echter enorm.
Welk merk raden jullie aan?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsJeff heeft gelijk: maar daardoor worden er soms ook nogal wat tweedehands of occasions aangeboden. Of Demo-modellen. Vraag daar zeker naar bij een pianowinkel.
In het algemeen kun je vier dingen van tevoren voor jezelf formuleren, om de keus wat te vergemakkelijken:
- wat voor een soort toetsaanslag wil ik (zwaar of licht)
- hoe belangrijk zijn welke klanken voor me (vooral orgel of net piano en vleugel)
- moet de piano wel of niet makkelijk te vervoeren zijn of gewoon op een vaste plek staan (wel of geen stagepiano)
- wil je wel of geen extra geluiden (zoals allerlei drumritmes).
Vervolgens inderdaad kijken, luisteren (de grote merken hebben op Internet voorbeelden van hun klanken) en vooral uitproberen.
Denk er wel aan dat de apparaten stuk kunnen gaan en het dus belangrijk is om een merk te kiezen dat lang op de markt is en zal zijn.
Korg, Roland, Yamaha en Gem zijn bv. gerenommeerde merken volgens veel gebruikers.
Succes en laat maar eens weten welke je hebt gekozen.
Ik ben zelf ook bezig met het zoeken naar een digitale piano. Twijfel tussen een stage model of gewoon een home model. Keb gelezen dat het geluid van een stagemodel minder is dan die van een home model omdat de boxen eenvoudiger zijn. Wil je, zo is mij gezegd, een net zo mooi geluid als die van een home model, dan zou je er extra boxen bij moeten kopen. Ik vind zelf de Roland HP 102e erg goed klinken. Jamaha (model naam weet ik niet meer) is ook erg goed maar vindt ik zelf erg schel worden als je hogere tonen aanslaat. ook de aanslag is anders, naar mijn idee harder bij de Jamaha dan bij de Roland, hoewel je de toestaanslag ook weer kan instellen. Roland vindt ik ook wat voller, misschien wat doffer klinken dan de Jamaha, wat ik persoonlijk wel mooi vindt. Ik vindt het erg moeilijk om een keuze te maken en kijk ook veel rond. Ik raad je ook aan om in verschillende winkels info te vragen, de ene verkoper weet meer dan de ander. Als andere mensen nog meer tips hebben dan hoor ik het graag!
succes!
Ik ben zelf ook bezig met het zoeken naar een digitale piano. Twijfel tussen een stage model of gewoon een home model. Keb gelezen dat het geluid van een stagemodel minder is dan die van een home model omdat de boxen eenvoudiger zijn. Wil je, zo is mij gezegd, een net zo mooi geluid als die van een home model, dan zou je er extra boxen bij moeten kopen. Ik vind zelf de Roland HP 102e erg goed klinken. Jamaha (model naam weet ik niet meer) is ook erg goed maar vindt ik zelf erg schel worden als je hogere tonen aanslaat. ook de aanslag is anders, naar mijn idee harder bij de Jamaha dan bij de Roland, hoewel je de toestaanslag ook weer kan instellen. Roland vindt ik ook wat voller, misschien wat doffer klinken dan de Jamaha, wat ik persoonlijk wel mooi vindt. Ik vindt het erg moeilijk om een keuze te maken en kijk ook veel rond. Ik raad je ook aan om in verschillende winkels info te vragen, de ene verkoper weet meer dan de ander. Als andere mensen nog meer tips hebben dan hoor ik het graag!
succes!
Ik heb zelf thuis een GEM RP800 hoogglans zwart staan.
88 (gewogen geloof ik) toetsen, kan 80 toetsen polyfoon aanslaan, kan twee partijen opnemen en samen afspelen, MIDI, 4 piano klanken (waarvan de eerste fazioli, gesampled van de grootste vleugel ooit gemaakt, namelijk 3 meter!) aanslaggevoelig, 3 pedalen, stage, room, hall1, hall2 mogelijkheid. Hij speelt licht. twee anslutingen hoofdtelefoon
Nieuw gekocht anderhalf jaar geleden voor 1250 inc kruk. geweldig geluid!!! en… een mooie prijs
Hallo Lady K!
Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt naar de GEM RP800 die je had aangeschaft. Weet jij,of andere mensen die dit berichtje lezen, toevallig waar je deze piano in omgeving den haag/rotterdam/amsterdam kan kopen? Wil hem namelijk erg graag horen. Ik had zelf, besloten om de roland hp 102 te gaan kopen, maar ben wel nieuwsgierig of de GEM RP800 net zo goed klinkt of zelfs beter! Dat je dit merk in hoogglans hebt kunnen krijgen is echt super, zeker voor die prijs! Als ik die roland in hoogglans wil dan moet ik aardig wat geld erbij leggen anders wordt het donker bruin…
gr Tjau
Als antwoord op de reactie van Jan en in het algemeen: Korg maakt prima synthesizers met zeer mooie geluiden, maar maakt waardeloze toestenborden….
Ik heb in een zoektocht naar een goed toetsenbord een aantal diverse piano's uitgeprobeerd en kwam tot de conclusie dat je of voor een Roland of Yamaha moet gaan. Waarbij Yamaha over het algemeen een betere en realistichere klank heeft, maar de Rolands meer mogelijkheden. Bedenk wel dat dat in feite iets minder belangrijk is dan de aanslag van de toetsen. Via midi kun je toch vanalles erop aansluiten. Zo gebruik ik the Grand van Steinberg bijv.
Ik vond de aanslag van de Korg's te veel ‘plastic’ en niet soepel genoeg. Nadeel van een te lichte aanslag vind ik dat je geen feedback hebt van de toetsen. Dynamisch spelen wordt dan erg lastig, bijna niet goed te doen zelfs. Voor mij geldt hoe zwaarder de aanslag hoe beter (tot op zekere hoogte natuurlijk…:-)
Hangt er ook vanaf wat voor muziek je gaat spelen, wat je budget is, enz. Speel je klassiek of/en heb je serieus pianoles, koop dan een zo realistisch mogelijke digitale piano (of een echte natuurlijk!). Naar MHO kom je dan uit bij Yamaha. Grantouch voor als je geld genoeg hebt :-) of één uit de CLP serie bijv. Hoewel ik ze oerlelijk vind hoor… die lelijke knoppen boven de toetsen… het lijken wel orgels!
Wil je meer mogeljkheden qua klanken e.d. dan kun je beter naar de Roland piano's kijken. Daar is de piano klank wat minder (vond ik althans) en de toetsen slaan ietsjes lichter aan. Mij kon de klank en het toetsenbord van de Roland's niet inspireren…. maar dat is mijn mening. Als je meer in de jazz/pop hoek zit wellicht wel dus dat moet je gaan beluisteren en uit proberen. Niet overhaast kopen in elk geval!
Verder had ik ook nog mijn ogen gericht op Clavia's Nord Stage, maar ook daar vond ik het toetsenbord veel en veel te licht. Jammer….
Laatst kwam ik trouwens op de site van Kawai. Die maken ook digitale piano's. Ze zien er al heel wat beter uit dan de lelijke (maar goede) digtale piano's van Yamaha. Kent/ heeft iemand een Kawai piano? En?
Voor de rest heb je nog allerlei andere merken, maar die kom je niet vaak tegen in showrooms. De Casio's… enigszins tot mijn verbazing las ik hier en daar erg goede berichten over. Maar deze heb ik nog nooit geprobeerd.
ok ik hoop dat dit een nuttige opsomming was. Puur mijn persoonlijke mening. Zoals gezegd hangt het van veel dingen af welke piano het beste bij je past.
Suc6!
hans
Dag Hans,
Ik heb sinds een dikke twee jaar een Kawai Es 3 stagepiano, waar ik intensief op speel.
Ik ben tevreden over de aanslag (volgens mij zwaarder als de Rolands), de vleugelpianoklank (die ik het meeste gebruik) en het Hammondorgel en kerkorgelklanken. En de piano heeft een sober en efficient uiterlijk.
Ik vond de Yamaha's wat schel en sterielklinken, de Rolands hadden een voor mij
te lichte aanslag.
Ik heb al meerdere bijdragen geschreven over vergelijkende testrapporten, de problemen rond externe luidsprekers (die op de Es 3 zijn echt onder de maat; daarom is nu de Es4 als opvolger gekomen met maar liefst 2 maal 3 interne luidsprekers aan boord; niettemin vind ik het prettig om zelf de klankkleur te bepalen door mijn eigen keuze van externe luidsprekers).
Wil je meer weten, dan kun je mijn bijdragen er nog eens op naslaan; maar het is in elk geval interessant om de forumbijdragen van Kawai-eigenaren te volgen; je leert zo meer dan op de officiële informatie-site.
En ik kan je aanraden om in een muziekwinkel ze eens te bespelen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?