Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zo goed als "gewone" piano?

• Henk

Waarde mede-prikborders,

Ik overweeg mijn traditionele piano in te ruilen voor een digitale.Op die manier kan ik rustiger studeren, en heeft niemand last van me.

Maarrrr…de grote vraag waar ik mee zit is: zijn er digitale piano's die precies zo klinken als een klassieke? Of hoor je altijd dat het namaak is?

Vroeger (een jaar of 15 geleden) was dat in ieder geval wel zo. Toen had ik een Korg, nog een dure ook, maar het geluid klonk dun, had lang niet de volle klank van een gewone piano.

Ben erg benieuwd naar uw ervaringen op dit terrein!

Groet,

Henk Dam

• gerard

Hoi henk,

Helemaal hetzelfde kan het niet worden. Al zijn er wel instrumenten die de aanslag en soms ook het (hoofdtelefoon)geluid benaderen. Maar ja, een bas van een snaar kan je voelen in je buik, dat gaat je met een versterker niet gemakkelijk lukken.

Daarom heb ik de keuze gemaakt een digi instrument, naast mijn ak. piano te nemen. Voor 's avonds zal ik maar zeggen… Tja, en een digi instrument is nooit ontstemd.

Succes Gerard

• jan

Altijd jammer als je je akoestische piano weg moet doen; ik weet het eigen ervaring.

Maar de voordelen van een digitale liggen met name daar waar de nadelen van de andere zich laten gelden: vervoerbaarheid, in stilte kunnen spelen, klank- en aanslagbeinvloeding.

Er is inderdaad wat veranderd sinds de Korg van 15 jaar geleden.

Aanslag en realiteit van de klank zijn erg vooruit gegaan. De echte piano wordt heel aardig benaderd op deze punten. Maar de verschillen tussen de merken zijn groot.

De keus is helemaal bij jou.

Ga vooral op je eigen oordeel af: luister en voel zelf de klank en de aanslag. Alle merken hebben zo hun eigen karakteristieken.

In enkele bijdrages op dit prikbord wordt verwezen naar gebruikerstests en klankvoorbeelden(zie 21 juli en 20 maart 2005); misschien kan je zo een oordeel vooraf vormen; ook geven veel grote merken geluidsdemo's van de klanken op hun piano's.

Ik hoop dat je tezijnertijd een goede keus kunt maken, maar nogmaals: eerst zelf orienteren en uitproberen.

Veel succes.

• André Olthof

Hallo Henk,

Waarom ruil je de akoestische piano niet in voor een “Silent Piano” Dan heb je altijd de keus. Als het kan speel je akoestisch. Als dat niet kan zet je de hoofdtelefoon op en spelen maar tot in de late uurtjes. En, niet geheel onbelangrijk, je speelt op hetzelfde mechaniek. Je merk tijdens het “stil” spelen geen verschil!

Zo heb je twee instrumenten in één.

Kijk maar eens op clavis.nl

Met vriendelijke groet

A. Olthof

• Harm

Wij hebben zelf onze akoestische piano ingeruild voor een digitale en zijn hier zeer over te spreken. De duurdere digitale piano benaderen qua klavier gevoel de akoestische piano. Qua klank: het klink heel mooi, maar je hoort dat het uit luidsprekers komt. We hebben wel externe luidsprekers aangeschaft en dat helpt wel.

Een ander voordeel is dat je er ook andere instrumenten op kan bespelen. Op onze piano hebben we ook nog een orgelmodule aangesloten waarop klassiek orgelspelen ook tot de mogelijkheden hoort.

Harm

• G. Oberink

Of je laat in je eigen piano (als je daar bv. zeer aan gehecht bent) een silentsysteem inbouwen. Ook dat kan bij sommige pianobedrijven.

• jan

Ik weet niet of je al een digitale piana gekocht hebt, maar als je op zoek bent naar een piano die qua prijs prestatie goede resultaten heeft, dan is de JL 300 van het merk piano nova wellicht een goede keus.

Het beste is volgens mij gewoon nog steeds naar een goede winkel gaan, waar je de digitale piano gewoon uit kan proberen. Dan zul je voor jezelf goed kunnen overwegen wat voor jou het beste is.

Ik als student heb aan de bovenstaande keus voldoende. Het apparaat past op mijn kamer. Heeft een goede prijs. De klanken zijn best aardig. miss heb je er wat aan

groet,

Jan

• Jos

Met pedalen

• Henk

Ik dank degenen die op mijn vraag hebben geantwoord. Ik heb er veel aan gehad, en uiteindelijk voor een dure maar mooie oplossing gekozen: een “silent piano”,waarvan ik op dit forum voor het eerst hoorde.

Eindelijk stevig doorstuderen, zonder dat vrouw, kinderen en buren gek van me worden!

Henk