Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Trillingen

• Johan Scherft

Mijn onderburen klagen over trillingen als ik speel op mijn digitale piano, veroorzaakt door de poten van het onderstel.

Is hier iets tegen te doen, vroeg ik mij af. Bijvoorbeeld een extra plankje of kleedje onder de piano? Wie heeft hier ervaring mee en zitten er hier meer pianisten die dit probleem hebben?

Ik hoop een oplossing te vinden, want ik heb nu juist gekozen voor een digitale piano om geen geluidsoverlast te veroorzaken!

• jan

De trillingen waar de onderburen last van hebben, worden, denk ik, door de trillingen van het toetsenbord doorgegeven aan het onderstel; op dat punt zal je dus moeten ingrijpen.

Ik noem enkele mogelijkheden die me zo te binnen schieten:

1. zorg d.m.v. dempend materiaal tussen piano en onderstel dat er minder trillingen worden doorgegeven; piepschuim, doek, isolatiemateriaal, etc.

2. wellicht dat de demperdoppen voor wasmachines iets zijn voor het onderstel

3. je kan inderdaad onder het onderstel ook ander dempend materiaal leggen, denk eens aan karton (met van die holle buizen)

4. een andere plek voor de piano

5. minder trillingen veroorzaken (zachter spelen of met hoofdtelefoon op)

6. overleg over de tijden waar ze geen last hebben (en daarbuiten zachter of hoofdtelefoon)

Hopelijk kan je hier iets mee.

Laat t.z.t. hier eens weten wat uiteindelijk het beste hielp.

• Simon

Bedankt voor deze tips. Vooral de tip om iets te leggen tussen de piano en het onderstel vind ik zeker het proberen waard en ook zal ik iets onder de piano leggen, karton ofzo.

Zacht spelen en met de koptelefoon op deed ik eigenlijk al, en ik heb van mijzelf ook helemaal niet zo'n harde aanslag. Dus als de klachten blijven zit er niks anders op dan afspraken maken over wanneer ik kan spelen, of inderdaad de piano naar mijn zolderkamertje te verplaatsen.

• christien

Ik woon op een flat en heb een akoestische EN een digitale piano. Van mijn buren heb ik gelukkig nog nooit klachten gehad. Mijn akoestische piano staat op van die kunststof plaatjes zodat ik hem makkelijk kan verschuiven als ik dat wil. Die plaatjes zijn eigenlijk om meubels te verschuiven. Daar er ook een soort rubber op zit werken ze denk ik gelijk als dempers en heb ik ze eronder gelaten. Die plaatjes kosten bijna niets. Probeer het eens. Mijn pianolerares heeft onder de piano's een soort contructie laten maken met tennisballen er in. Dat werkt ook prima.

• jan

Interessant, beide oplossingen die je noemt.

Kan je er wat meer over vertellen? Bv. merken, prijzen, winkels, constructie met de tennisballetjes, etc.

Alvast bedankt, Jan.

• ed pouw

Hallo,

Je kunt dat doen net als bij een speakerbox de trilleingen ontkoppelen van de vloer door onder de poten een rubberblok te plaatsen.

Beter zou zijn dat poten in ene punt de slijpen maar dat is teveel gevraagd.

Succes ermee

ed pouwJohan Scherft schreef:

>

> Mijn onderburen klagen over trillingen als ik speel op mijn

> digitale piano, veroorzaakt door de poten van het onderstel.

> Is hier iets tegen te doen, vroeg ik mij af. Bijvoorbeeld een

> extra plankje of kleedje onder de piano? Wie heeft hier

> ervaring mee en zitten er hier meer pianisten die dit

> probleem hebben?

> Ik hoop een oplossing te vinden, want ik heb nu juist gekozen

> voor een digitale piano om geen geluidsoverlast te veroorzaken!