Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

roland FP 5 of HP 103e

• Paul

Ik zoek een digitale piano voor mijn dochter die met les begint.

De juf is niet zo te spreken over een digitale piano. Volgens haar moeten ze na 3 of 4 jaar zoiezo een akoestische hebben. Wat is jullie mening hierover?

Is het niet zo dat de moderne digitale al veel beter zijn dan diegene die zij in gedachte heeft?

In de plaatselijke winkel heb ik de roland HP 101, 102 en 103 geprobeerd. En zelfs ik, totaal geen pianist, voelde het verschil. Mijn voorkeur ging uit naar de HP 103, maar is natuurlijk ook de duurste. Ook een FP 5 lijkt mij interessant, nog kleiner en handelbaarder. Maar is deze te vergelijken met bovenstaande, op het gebied van aanslag, of minder.

• jan

Is er iets op tegen om, in overleg met haar, een akoestische piano te nemen. Of laten de woonomstandigheden o.i.d. dat niet toe?

Wil je toch de verschillen in de Rolands weten dan zou ik ze naast elkaar uitproberen in een vertrouwde winkel (misschien de pianolerares erbij??)

Een paar regeltjes terug in de lijst wordt een site genoemd waar je gebruikerstests

kan nalezen.

• Leo

Een digitale piano van nu kan zich (naar mijn mening) goed meten met een akoestisch instrument. Over de HP-serie van roland weet ik niet zoveel. Omdat ikzelf aan een nieuwe digitale piano toe ben i.v.m. optredens (deze moet dus makkelijk transportabel zijn en mijn vorige piano is door het veelvuldige vervoer na 5 jaar echt op…)) ben ik gegaan voor de Roland FP-5. Dat wil overigens niet zeggen dat andere merken minder zijn of minder goed klinken. Ook akoestische piano's van verschillende merken klinken allemaal anders en voelen ook anders aan. De FP-5 klinkt voor mij gewoon goed én voelt ook aan als een akoestische piano. Dit heeft zeer zeker te maken met de zgn. ‘hamertjes’ zoals een akoestische piano wordt bespeeld. Tevens kwam ik er achter dat het damper pedaal ook ‘half’ ingedrukt kan worden en dus niet meer als een gewone aan/uit-schakelaar werkt. Dit zijn zeker argumenten om met de piano-docente te bespreken. Wanneer zij er toch bij blijft dat zij het eigenlijk niet goed genoeg vind dan is het misschien niet verkeerd om ook bij andere docenten te informeren. Mijn ervaring is dat (vooral) klassiek geschoolde musici nog enigszins een afkeer hebben tegen de hedendaagse techniek wanneer het aankomt op hun eigen instrument. Of het nu gaat om pianisten, organisten of slagwerkers; neem een voorbeeld aan de gitaristen. Een beetje gitarist heeft niet alleen een akoestische gitaar maar bespeelt daarnaast ook een electrisch exemplaar. En andersom ook.

OK, wanneer je zover bent dat je na een jaar of vijf werkelijk op hoog niveau kunt spelen wil je misschien toch overstappen naar een akoestische piano. Gewoon omdat je de muziek die je speelt dan anders beleeft. Het geluid komt dan werkelijk uit de hele piano (omdat het hele instrument mee resoneert) Maar wanneer je naar een pianoconcert luistert op CD komt het geluid tenslote ook uit de speakers van je geluidsinstalatie. Nou, veel succes ermee en laat je geen onzin aanpraten. Wanneer je gaat beginnen met pianospelen kan een goede digitale piano beslist een optie zijn. Wanneer je al goed piano speelt is een digitale piano een goede optie wanneer het gaat om vervoer, studeren zonder dat een ander er last van heeft, geen kosten m.b.t. het stemmen ervan etc. etc.

• Paul van den Berg

Goedenavond:

Toevallig kwam ik Uw e-mail tegen en heel toevallig ben ik de bezitter van een Roland HP 103 e sinds 2004. Ik was n.l. op zoek naar

de huidige waarde i.v.m. verkoop.

Ik ben gestopt met spelen al geruime tijdgeleden wegens rheuma en daar ik op ermijn kleiner wil gaan wonen

zal deze piano toch weg moeten.

Het instrument is hier te aanschouwen en te proberen,met alle plezier

Als U belangstelling heeft laat mij dat dan weten en misschien kunnen wij beiden Uw dochter blij maken

De aanschaf prijs was incl. Bach pianokruk iets meer dan € 1.600,–.

Wij zullen samen een prijs moeten overeenkomen,maar dat evt. later.

Ik hoor evt. nog van U en groet U

P. van den Berg te Zaandam

• Paul van den Berg

Nog even een correctie

In 2006 is hij aangeschaft.

vr. gr. P. van den Berg