Alvast proficiat; een zorg minder.
Wat de piano betreft: je noemt twee belangrijke punten. Vervoerbaar en te gebruiken voor zijn studie. Dat betekent twee dingen: je moet op zoek naar een stagepiano (een makkelijk te vervoeren en extra stevige digitale piano, zeg maar tafelmodel); ten tweede je moet het zoeken in de degelijke hoek. De gevestigde namen die ook een dealer- en servicenet achter zich hebben staan.
Wil je daarbij ook nog een acceptabele aanslag en pianoklank, dan kom je mijns inziens toch bij de stagepianos van Kawai, Roland of Yamaha. Je praat dan over een prijsklasse van (nieuw) ongeveer 800 tot 2000 Euro, maar voor rond de 950 tot 1200 moet je kunnen slagen.
Zoek de webpagina's van de merken op: je kunt ze daar zien en horen (geluidsdemo's). Als je een selectie hebt gemaakt, ga dan met zoonlief naar een dealer die ook goede service levert, en ga een middagje de piano's naar keuze proberen, niet voor laten spelen maar zelf doen. Liefst steeds dezelfde liedjes zodat je fatsoenlijk kan vergelijken. Let op aanslag en klank.
Laat je niet overbluffen door allerlei irrelevante zaken zoals ingeblikte drummetjes
of ingesloten toeters en bellen: het gaat -meen ik- om de pianoklank. De rest zit overigens meestal wel redelijk goed.
Ten slotte: ik heb het al vaker genoemd hier, de tests van de duitse vakbladen Tastenwelt en Keyboards; zie mijn berichtje van 27 december 2004.
Veel succes en: neem de tijd.
Ik hoor graag hoe het is afgelopen.