Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

digitale piano

• poula

Ik ben op zoek naar informatie over een digitale piano.

Mijn zoon is“geslaagd”hoop ik en als alles goed gaat gaat hij het conservatorium doen richting muziek theater.

Hij gaat dan op kamers en mist de piano, ik ben dus op zoek. ik heb totaal geen verstand van digitale piano's. Hij speelt er vooral musical liedjes op. Hij heeft het dus nodig om zichzelf te begeleiden. Wie oh wie heeft er goede tips!

Waar moet ik op letten.

• poula

Oh ja de piano moet makkelijk mee te nemen zijn.

• jan

Alvast proficiat; een zorg minder.

Wat de piano betreft: je noemt twee belangrijke punten. Vervoerbaar en te gebruiken voor zijn studie. Dat betekent twee dingen: je moet op zoek naar een stagepiano (een makkelijk te vervoeren en extra stevige digitale piano, zeg maar tafelmodel); ten tweede je moet het zoeken in de degelijke hoek. De gevestigde namen die ook een dealer- en servicenet achter zich hebben staan.

Wil je daarbij ook nog een acceptabele aanslag en pianoklank, dan kom je mijns inziens toch bij de stagepianos van Kawai, Roland of Yamaha. Je praat dan over een prijsklasse van (nieuw) ongeveer 800 tot 2000 Euro, maar voor rond de 950 tot 1200 moet je kunnen slagen.

Zoek de webpagina's van de merken op: je kunt ze daar zien en horen (geluidsdemo's). Als je een selectie hebt gemaakt, ga dan met zoonlief naar een dealer die ook goede service levert, en ga een middagje de piano's naar keuze proberen, niet voor laten spelen maar zelf doen. Liefst steeds dezelfde liedjes zodat je fatsoenlijk kan vergelijken. Let op aanslag en klank.

Laat je niet overbluffen door allerlei irrelevante zaken zoals ingeblikte drummetjes

of ingesloten toeters en bellen: het gaat -meen ik- om de pianoklank. De rest zit overigens meestal wel redelijk goed.

Ten slotte: ik heb het al vaker genoemd hier, de tests van de duitse vakbladen Tastenwelt en Keyboards; zie mijn berichtje van 27 december 2004.

Veel succes en: neem de tijd.

Ik hoor graag hoe het is afgelopen.

• jan

Nog een ding, volgens mij is het aan te raden om een model te kiezen met ingebouwde luidsprekers. Je hebt dan altijd geluid aan boord en ben toch vrij om in voorkomende gevallen dat geluid via externe (losse) speakers of je eigen geluidsinstallatie weer te geven.

Lees in dit verband mijn bijdrage van 9 januari over 2.1 boxen (kostenbesparend).

Veel wijsheid bij je keuze toegewenst.

• poula

bedankt voor je info. Ikwas vandaag naar van Urk in Rotterdam maar die had alleen een casio staan volgens hem een prima ding voor €500,00.

Het vermogen vond ik wel een beetje magertjes 2 keer 7 waat

• jan

Nou, Poula, neem van mij aan dat hij met die 2 x 7 watt aardig wat geluidsoverlast kan veroorzaken op mijn studentenkamertje. Bovendien: hij kan er altijd externe speakers op aansluiten. Die eigen luidsprekertjes zijn meestal qua klank aan de dunne kant. Wil je de “echte” klank horen, neem dan je hoofdtelefoon mee.

Overigens, ik heb net de testverslagen van Keyboards nog eens bekeken -Casio kwam er helemaal niet in voor-: als je budget niet te hoog is zou je ook een Korg SP200 (of SP300) kunnen overwegen. Nogal populair in bandjes. De 200 heeft overigens geen ingebouwde versterkers.

Voirig jaar was hij bij ons in de buurt te koop voor onder de 700 Euro.

Maar ook hier geldt: zelf uitproberen en niet overhaasten.

• jolie

Het is een Roland H101 geworden

• jan

Roland is een vertrouwd merk.Veel succes verder.

• poula

bedankt