Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Piano probleem help me please!!!

  • Bart vd Gouwe

    Hallo allemaal,

    Ik ben zelf niet zo thuis in digitale paino's, maar mijn vriendin wel, die heb ik voor haar verjaardag een tweedehands roland HP1300e digitale piano gegeven.

    Ze is er erg blij mee en volgt trouw haar pianolesjes.

    Alleen wat zou jammer is, bij enkele toesten (worden steeds meer) als je die zachtjes aanslaat geven ze meteen het hardste geluid weer ( als zou je deze hard aanslaan).

    Voor de duidelijkheid, het is een aanslag gevoelige piano.

    Ik sta op het punt hem open te schroeven.

    Mischien kunnen jullie me wat tips geven.

    Alvast bedankt!!!!

    Bart

  • jan

    Beste Bart,

    Dichtlaten die handel! Tenzij je een expert bent natuurlijk.

    Het gaat om een electrisch apparaat, waar je snel wat aan verprutst.

    Zoek de site van Roland op en neem contact met de technische dienst; dat kan meestal via e-mail. Eventueel kun je proberen bij een plaatselijke Roland-dealer.

    Veel succes.

    Jan

  • Bart vd Gouwe

    Hoi allemaal,

    Leuk dat je gereageerd hebt Jan, ik kon me geduld niet bedwingen, daarom ben ik zelf maar aan de slag gegaan, en ja het is gelukt!!!!

    Je komt erg veel schroefjes tegen, maar het is allemaal erg logisch.

    Eerst heb ik de voorplaat weg gehaald, daarna heb ik alle toetsen eruit kunnen halen (1 deel), dit ging erg makkelijk, deze zat vast aan een andere print met 2 kleine flatkabeltjes.

    Daarna heb ik alle los geschroefde delen schoongemaakt met een stofzuiger. Maar dat mocht het probleem niet verhelpen.

    Toen heb ik de printplaat onder de toesten los gehaald.

    Op deze printplaat zit een rubbere strook met allemaal gaatjes waar de toetsen inbelanden, ik heb ook onder deze rubbere strook schoongemaakt (makkelijk).

    Het probleem was waarschijnlijk stof of vuil op de contactjes onder de rubbere strook.

    En zo heb ik het probleem verholpen!!!

    Conclusie: Ook digitale piano's mogen wel een beschermkleedje voor boven de toetsen hebben;)

    Dit gaat om een Roland HP1300e ik weet niet zeker of andere digitale

    piano's zo makkelijk in elkaar zitten als deze.

    Voor elke ingreep binnen een digitale piano is wel zeker enige technische kennis voor nodig!!! voor je het weet maak je het alleen maar erger of nog erger je krijgt zelf een schook, dus wees voorzichtig of laat het een dealer doen!!! jan schreef:

    >

    > Beste Bart,

    >

    > Dichtlaten die handel! Tenzij je een expert bent natuurlijk.

    > Het gaat om een electrisch apparaat, waar je snel wat aan

    > verprutst.

    > Zoek de site van Roland op en neem contact met de technische

    > dienst; dat kan meestal via e-mail. Eventueel kun je proberen

    > bij een plaatselijke Roland-dealer.

    > Veel succes.

    >

    > Jan

  • jan

    Hartstikke gefeliciteerd.

    En inderdaad: dat lopertje over de toetsen is een must. Hadden al die oude salonpiano's trouwens ook. En niet voor niks.

    Jan.

  • Black Blekxtoon

    Hallo Roland fans!!

    Ik ben een enthousiast pianoplayer en als het te laat wordt met headphone..Ik sloot af en bleek hangen in het snoer van de headphone,dus stekker kwam er wel uit, maar het spitse contactpuntje bleek achtergebleven te zijn.Nu kan ik geen geluid meer krijgen.,niet via een headphone en ook niet gewoon. Wie weet een oplossing of het adres van een technische dienst?

    Zou erg blij zijn met een oplossing.Vast bedankt voor een reactie!!

    Black Blekxtoon.

  • Rene

    Vandaag heb ik mijn piano schoongemaakt, want ik had ook een aantal toetsen die hard speelden. De techniek van Bart blijkt heel effectief.

    Wat betreft de koptelefoonaansluiting:

    Je kunt de piano openen. Je moet eerst de zes (2x3) schroeven aan de linker- en de rechteronderkant losmaken. Dan drie schoeven aan de achterkant boven de aansluitpoorten en de voeding (let wel: alle stekkers ontkoppelen). Daarna kun je een gedeelte van de piano achterover klappen en heb je kijk op de binnenkant. Aan de linkerkant kun je dan bij de behuizing van de koptelefoon. Misschien kun je vanaf de binnenkant de koptelefoonaansluiting wel repareren.

    Ik heb gemerkt dat als je het stekkertje waarmee de koptelefoonaansluiting binnen in verbonden is, los wordt gemaakt het geluid wegvalt van de boxen. Je kunt dus helaas niet dat stekkertje eruit halen om in ieder geval weer geluid te hebben via de boxen.

  • Jannie van der Wal

    Goedemiddag,

    Bent u toevallig Black Blekxtoon die ik in

    1978 heb leren kennen?

    Ik was destijds bij Querine Brouwer in Rotterdam gedurende een week.

    Querine en ik hebben elkaar leren kennen in Parijs toen we beide au pair waren.

    Ik kan me bijna niet voorstellen dat er meerdere Black Blekxstoon's zijn.

    Jannie van der Wal

    Leeuwarden