Zoals gezegd vind ik de eigen speakers van mijn Kawai Es3 een vrij iele en onpersoonlijke klank hebben. Ik heb de fabrikanten van Logitech, Trust, Philips en Creative aangeschreven met de vraag of hun 2.1 pc-speakers een fatsoenlijke versterking van mijn Kawai Es3
zouden kunnen produceren. Diezelfde vraag heb ik ook aan Kawai voorgelegd. De eersten meldden dat het in principe van de piano afhangt, maar dat het wel mogelijk was; Kawai Duitsland
schreef dat -vergeleken met de eigen ingebouwde speakers- de pianoklanken van de stagepiano zouden verbeteren, mits op de juiste wijze (via de line outs) verbonden.
Ik heb de proef op de som genomen. Eerst via testrapporten de speakers uitgezocht die het meest neutrale en evenwichtige klankbeeld vormen. Dit zijn de Logitech X-230
speakers. Vervolgens een setje adapterkabeltjes erbij: van smal mannetje naar twee brede vrouwtjes. In totaal voor rond de 55 Euro. Hier kan ik echt geen actieve boxen voor vinden. En het is alleen voor huiskamergebruik.
Resultaat van de X-230 in combinatie met de Es3: mooi helder en toch gevuld hoog en midden, duidelijk aanwezige bassen(nogal duidelijk aanwezig, zelfs met het volume van de subwoofer op minimum); over de hele linie een warm geluid dat de uitstekende pianoklanken van mijn stagepiano een extra dimensie in de diepte geeft.
Ik ben erg tevreden over deze in wezen erg simpele (en betaalbare) oplossing en hoop dat ik met deze tip andere mensen een beetje kan helpen.