Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

pianospelen op een keyboard

  • Marlous

    hallo

    Ik ben nu een tijdje aan het rondkijken omdat ik wel wil leren pianospelen. Zo'n piano is echter wel erg groot om het een tijdje te proberen en nu vroeg ik me af of je op een keyboard ook gewoon tweehandig kan pianospelen?? Een digitale piano is natuurlijk ook een optie maar volgens mij zijn die gemiddeld toch weer net een slag duurder.

    grt Marlous

  • Ben

    Een digitale piano kun je al vinden vanaf 650 euro.

    Hoewel de kwaliteit natuurlijk wel ietsje minder is, kun je er lijkt mij prima piano op leren spelen.

    Groetjes

    Ben(die zelf een Roland HP-1 heeft aangeschaft voor 1100 euro.)

  • jan

    Beste Marlous,

    pianospelen leer je het beste op een echte piano of vleugel. Al het andere is nep.

    Is dat echter niet mogelijk, wegens de kosten of -in mijn geval- de woonomstandigheden, dan ben je met goede nep als tweede keus het beste af, ik bedoel een digitale piano. Of je een stagepiano (makkelijk vervoerbaar) of een huiskamermodel (net als een piano) aanschaft maakt niet zo gek veel uit. Het gaat om vervoerbaarheid en plaatsbaarheid.

    Wat je keus zou moeten bepalen (binnen je eigen budget) is het volgende:

    a. de klank.

    De een vindt een natuurgetrouwe klank het einde, iemand anders heeft liever een wat donkerder of net helderder geluid. Kawai, Roland, en Yamaha staan bekend om hun goede pianoklanken. Overigens hebben ze tegenwoordig allemaal meerdere klanken aan boord, die per stuk nog vaak aan je eigen smaak zijn aan te passen;

    b. de aanslag.

    Dit vind ikzelf nog belangrijker. De aanslag bepaalt inhoeverre de “nep”piano een echte benadert. Ook hier heb je erg veel variatie in, maar ga er maar van uit dat een beter aanslag een grotere aanslag op je beurs inhoudt.

    Hier geldt hetzelfde als bij a.: neem de tijd ervoor en ga uitvoerig luisteren en uitproberen in een goed bekende staande winkel met een uitgebreid assortiment.

    Neem desnoods iemand mee die er wat verstand van heeft. Ik heb om reden a en b

    een Kawai Es3 aangeschaft, omdat de klank en de aanslag het meest op een echte piano lijken (en ik was een Duitse kruissnarige onderdemper, zeg maar een ouderwetse piano gewend).

    Maar het allerbelangrijkste is dat je er de tijd voor neemt.

    Veel speelplezier toegewenst.