Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

keuze digitale piano

  • Lydia Bontje

    Hallo Allemaal,

    Ik ben Lydia Bontje en 22 jaar, binnenkort wil ik een digitale piano kopen.

    Ik heb her en der al geinformeerd naar deze piano's. Toch vind ik het moeilijk om een goede keuze te maken, aangezien ik voor het eerst met piano's in aanraking kom.

    Hebben jullie tips of adviezen waar ik zeker aan moet denken of naar moet kijken?

    Ik wil namelijjk wel een goede kopen om vervolgens mijn eerste piano-lessen te kunnen nemen.

    Groetjes Lydia

  • Ben

    Hoi Lydia,

    Ik zelf heb afgelopen zaterdag mijn eerste digitale piano gekocht.

    Na lang zoeken, vergelijken etc.

    Ik twijfelde tussen de Roland HP-1, HP-2 en de Yamaha CLP-115 en CLP-120.

    Meerdere verkopers rade mij de Roland aan, aangezien dat een zeer succesvolle serie is, en qua kwaliteit beter is dan de Yamaha. Ook is het pianogeluid weergaloos.

    Eveneens benadrukte een verkoper dat het onnodig is de HP-2 te halen, aangezien die qua klankkast, klavier etc. identiek is aan de HP-1. De HP-2 onderscheidt zich van de HP-1 alleen door een klepje over het klavier. Het duurste klepje van Nederland noemen ze het dan ook wel..

    Ook heeft de verkoper een stukje voorgespeeld…en ik moet zeggen dat het geluid van de Roland HP-1 ONGELOOFLIJK is. Je kunt het totaal niet onderscheiden van een echte piano. En dat voor niet zo heel erg veel geld. Ja, 1100 euro is naar mijn mening geen verkeerd besteed geld.

    Als ik jou was, zou ik gewoon even bij een Piano-dealer langs gaan en vraag altijd of ze even een stukje willen voorspelen. Het blijf toch altijd een kwestie van smaak. Maar geloof me…het geluid van de HP-1 zal je absoluut niet tegenvallen.

    Groetjes

    Ben

  • Albert

    grappig,

    wij hebben niet zoalang geleden een juist een Yamaha gekocht (een stage, p120) omdat het klavier veel echter aanvoelt en de kast ook een degelijker indruk maakte. Het geluid maakte niet veel uit, mogelijk is de yamaha is metaliger.

  • Tristan

    Beste Lydia,

    Heb vooral geen haast(!). Vraag aan je toekomstige leraar of lerares wat hij/zij een goed instrument vindt. Meestal hebben leraren de voorkeur voor een gewone piano: indien dit voor jou geen optie is hebben ze vaak een oordeel klaar over de digitale modellen & merken.

    Verder vind ik ROLAND een goed & degelijk merk: de nieuwe & oude modellen. Het heeft als beginner (werkelijk) geen zin om een duur instrument te kopen: vraag aan de verkoper om een instapmodel en vraag wat je er bij inruil voor terug zal krijgen: dit laatste bod moet je op papier meekrijgen(!). Verder is mijn ervaring dat er altijd flink wat van de prijs is af te praten: en anders vraag je er gratis iets bij: de pianokruk bijvoorbeeld.

    Niet te snel opgeven: ga naar meerdere winkels: je hebt er vanzelf een te pakken die jou helpt met een mooie inruilprijs voor de toekomt EN een mooie korting op de aanschafprijs… verder veel plezier met de lessen: je hebt gekozen voor werkelijk het mooiste instrument ter wereld!

    Succes: Groeten, Tristan

  • John

    Hoi

    Ik weet niet wat je plannen zijn voor de toekomst maar ik vind de prijs kwaliteit verhouding van de roland rd150 eigenlijk wel te gek, en vaak ook zo her en der op het net goedkoop 2dehands te koop.

    Suc6

  • Paul

    Hoi Lydia,

    Ik kom graag even terug op de verschillen tussen de Roland HP-1 en de HP-2e. De verkoper die jou vertelde dat enkel de beschermkap boven te toetsen het enige verschil is tussen deze 2 modellen is volslagen onzin. Ik ben zelf sinds kort ook op zoek naar een digitale piano (voor niet al te veel geld) en liep hierdoor ook tegen deze 2 (instap)modellen van Roland aan. De Roland HP-2e zal qua bedrag wel zo'n 300 á 400 euro hoger liggen, maar de extra's t.o.v. de HP1 zijn dan ook als volgt:

    - 20 klanken bij de HP-2e <-> 8 klanken bij de HP-1

    - instelbare klankkleur (Brilliance) bij de HP-2 <-> HP-1 heeft dit niet

    - chorus bij de HP-2 <-> HP-1 heeft dit niet

    - split (opsplitsen van het klavier) bij de HP-2e <-> HP-1 heeft dit niet

    - een (LED) scherm bij de HP-2e <-> HP-1 heeft dit niet

    - een recorder/sequencer bij de HP-2e <-> HP-1 heeft dit niet

    - een metronoom bij de HP-2e <-> HP-1 heeft dit niet

    - 3 pedalen bij de HP-2e <-> 2 pedalen bij de HP-1

    - qua afwerking is de HP-2e ook verkrijgbaar in licht hout <-> HP-1 niet

    - uiteraard de beschermkap bij de HP-2e <-> HP-1 heeft dit niet

    - diverse accessoires voor de HP-2e <-> geeneen voor de HP-1

    - verder is de HP-2e wel zo'n 14 kg zwaarder, en is de piano ietsjes hoger.

    Zoals je ziet dus best wel wat verschil tussen deze twee. Naar mijn mening is de HP-2e dan ook een betere keus omdat je dus ook (realtime) kunt opnemen wat je speelt, zodat je het zelf achteraf kan beluisteren en/of (laten) beoordelen. Of je speelt er vervolgens zelf wat bij (eventueel meerdere malen). En d.m.v. van die opsplitsing kan je dit dus ook doen met diverse klanken. En bij het beluisteren van beide modellen leek de (piano)klank bij de HP-2e ook wat voller (mooier). Wel vreemd eigenlijk, omdat je zou denken dat dit hetzelfde zou moeten zijn omdat het broertjes van elkaar zijn.

    Afijn, ik hoop dat je hier wat aan hebt, en wens je veel succes met je keuze.

    Groetjes,

    Paul