Hoi Lydia,
Ik kom graag even terug op de verschillen tussen de Roland HP-1 en de HP-2e. De verkoper die jou vertelde dat enkel de beschermkap boven te toetsen het enige verschil is tussen deze 2 modellen is volslagen onzin. Ik ben zelf sinds kort ook op zoek naar een digitale piano (voor niet al te veel geld) en liep hierdoor ook tegen deze 2 (instap)modellen van Roland aan. De Roland HP-2e zal qua bedrag wel zo'n 300 á 400 euro hoger liggen, maar de extra's t.o.v. de HP1 zijn dan ook als volgt:
- 20 klanken bij de HP-2e <-> 8 klanken bij de HP-1
- instelbare klankkleur (Brilliance) bij de HP-2 <-> HP-1 heeft dit niet
- chorus bij de HP-2 <-> HP-1 heeft dit niet
- split (opsplitsen van het klavier) bij de HP-2e <-> HP-1 heeft dit niet
- een (LED) scherm bij de HP-2e <-> HP-1 heeft dit niet
- een recorder/sequencer bij de HP-2e <-> HP-1 heeft dit niet
- een metronoom bij de HP-2e <-> HP-1 heeft dit niet
- 3 pedalen bij de HP-2e <-> 2 pedalen bij de HP-1
- qua afwerking is de HP-2e ook verkrijgbaar in licht hout <-> HP-1 niet
- uiteraard de beschermkap bij de HP-2e <-> HP-1 heeft dit niet
- diverse accessoires voor de HP-2e <-> geeneen voor de HP-1
- verder is de HP-2e wel zo'n 14 kg zwaarder, en is de piano ietsjes hoger.
Zoals je ziet dus best wel wat verschil tussen deze twee. Naar mijn mening is de HP-2e dan ook een betere keus omdat je dus ook (realtime) kunt opnemen wat je speelt, zodat je het zelf achteraf kan beluisteren en/of (laten) beoordelen. Of je speelt er vervolgens zelf wat bij (eventueel meerdere malen). En d.m.v. van die opsplitsing kan je dit dus ook doen met diverse klanken. En bij het beluisteren van beide modellen leek de (piano)klank bij de HP-2e ook wat voller (mooier). Wel vreemd eigenlijk, omdat je zou denken dat dit hetzelfde zou moeten zijn omdat het broertjes van elkaar zijn.
Afijn, ik hoop dat je hier wat aan hebt, en wens je veel succes met je keuze.
Groetjes,
Paul